Sunday, July 20, 2008

Aku hanya hambamu yang berlumur dosa.....

Ya Allah,aku ingin berhenti daripada terus menyalahi dirimu,dari berterusan menyalahi takdir dan tidak henti-henti menyalahi kehidupan. Aku tidak mahu berterusan menyalahkan cermin jika sudah terang terangan wajahku yang kotor!Aku mahu berhenti dari terus menzalimi diriku!”

BILA KITA MENGELUH DAN BERTANYA :

KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB:"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." (Al-Ankabut: 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB:"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah: 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB:"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." (Al-Baqarah: 286)

KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB: "Jgnlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman." (Al-Imran: 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB:"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" (Al-Baqarah: 45)

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB:"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ? (At-Taubah: 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB:"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakal." (At-Taubah: 129)

AKU TAK MAMPU BERTAHAN!!!
QURAN MENJAWAB:"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." (Yusuf: 12)

Ya Allah,
Maafkan diri ini yang selalu mengeluh…
Aku hambamu yang hina disisimu dan paling rendah darjatnya dibandingkan dengan umat-umatmu....

0 comments: